تور استانبول

تور استانبول | رزرو تورهای استانبول , تور خوب استانبول , برترین تورهای استانبول , رزرو بلیط استانبول , برترین تورهای استانبول , رزرو بلیط استانبول

تور استانبول

تور استانبول | رزرو تورهای استانبول , تور خوب استانبول , برترین تورهای استانبول , رزرو بلیط استانبول , برترین تورهای استانبول , رزرو بلیط استانبول

پروژه های بزرگ استانبول



کانال استانبول روی نقشه


این پروژه فقط مال استانبول یا ترکیه نیست و کل جهان و منطقه را علاقه دار می سازد و با شهرهای جدید اطراف آن به مفهوم کامل یک پروژه حمل و نقل ، انرژی ،مسکونی ، توریستی ، شهری و امنیتی و مقاوم سازی شهر در برابر زلزله ، محیطی  است . این مگاپروژه استانبول که 3 سال بود به صورت سر کاملا مخفی نگه داشته می شد و از آن به پروژه چیلغین/دئلیجه نام برده می شد امروز مشخص شد و طی دوهفته کار اتود آن شروع می شود هزینه کانال بصورت واضح اعلام نشد اما به گفته شهردار استانبول  +15 تریلیون تومان خواهد بود و با کارهای انتگراسیون بیش از 58 تریلیون تومان هزینه دارد البته اگر این مناطق مسکونی بود هزینه آن نجومی می شد اما خوشبختانه مسکونی نیست.

  مگاپروژه کانال استانبول چی هست؟



مگاپروژه کانال استانبول یک کانال غول پیکر به مفهوم تنگه(بغاز) دوم اسطنبول به مسافت 50 کیلومتر ، گشادی 150 متر و عمق +25 متر می باشد که دو دریای کارادنیز و مرمره را در قسمت اروپایی شهر بهم متصل می کند و امکان عبور بزرگترین کشتیهای باری دنیا از آن وجود دارد. منطقه دقیق پروژه معلوم است اما مکان دقیق مخفی نگه داشته می شود اما منطقه کانال از سیلیوری شروع می شود و در قسمت کارادنیز به چاتالجا می رسد که در یکی از سمتهای قاراجاکوی یا یالی کوی در سمت غربی دریاچه ترئکوس به دریای کارادنیز می پیوندد. این پروژه که در ماههای آینده جزءیات بیشتری از آن معوم خواهد شد یک پروژه چند بعدی حمل و نقل (اولاشیم) ، انرژی ، مسکونی ( ایجاد چند شهر جدید مدرن که بعدا توضیح خواهم داد) ، محیطی ، توریستی ، امنیتی است. و 1 ساعت بعد اعلام قیمت زمین در این مناطق تا 150 برابر افزایش یافت!

استانبول از نظر جغرافیا چه تغییری می کند؟

البته این شکل کانال رو خیلی بزرگ نشان داده مثله این هست که جنگلها رو زیاد تخریب مبکند اما در ویدئوش اصلا اینجوری نیست



با این کانال اسطنبول به دو شبه جزیره و یک جزیره تبدیل می شود از طرف دیگر استانبول به عنوان تنها شهری که دریا از وسط آن می گذشت عنوان شهری که دو دریا از وسط آن می گذرد را خواهد گرفت و قسمتهای تاریخی استانبول داخل جزیره می ماند و بناهای قدیمی و نامقاوم جزیره در قسمت های نزدیک مراکز فینانس لئوئنت(لونت) و مسلک  بشیکتاش و منطقه شیشلی رفته رفته تخریب می شود و با ساخت شهرهای جدید کوچ جمعیت و سرمایه گذاری های خارجی به دو شبه جزیره هدایت می شود بخصوص که هم اکنون پروژه مرکز فینانس جدید آتاشهیر غربی در شبه جزیره آنادولو یا آسیایی عملا شروع شده و شهرهای باشاق شهیر ، بئیلیک دوزو باحچه لی ائولر ،باحجه شهیر، کوچوک چکمجه ، آوجیلار در قسمت اروپایی و کارتال و عمراینه پئندیک شهرستانهای غیراشباع استانبول در بخش آنادولو به سرعت در حال پیشرفت هستند و نیاز به آلترناتیو در آینده دارند و چون این شهرستانها یعنی چاتالجا و سیلیوری جمعیت کمی دارد (200 هزار نفر) و کمترین ریسک زلزله را در استانبول دارند برای ساخت این کانال و شهرهای جدید اطراف کانال در بخش اروپا انتخاب شدند.

از طرف دیگر مطالعات وسیعی انجام گرفت تا به جنگلهای شمال استانبول آسیبی نرسد. البته شهرهای جدید دیگری با مهندسی شهری فوقالعاده که بعدا توضیح میدهم در سایر قسمتهای استانبول هم ممکن است ایجاد شود بهرحال تا دو هفته اعلام خواهد شد.

مهم:این پروژه که از سوی حزب لیبرال دموکراسی و محافظه کار عدالت و توسعه اجرا می شود درسال 1994 توسط حزب دی.اس .پی و مرحوم اجویت به اسم مگاپروژه استانبول طراحی شده بود و کار اردوغان نیست اما ساخت آن نصیب این حزب گردید .


هر چند از کانال سوئز و پاناما کوچکتر است اما  حتی در سخن قابل مقایسه با آن نخواهد بود و مهندسی ساخت آنها را زیر سوال خواهد برد .

آقای اردوغان تاکید کرد این پروژه در جهان تک خواهد بود و حتی در سخن نیز قابل مقایسه با کانال های سوئز و پاناما نیست و کاندید پروژه قرن جدید خواهد بود و مهندسی پروژه های کانال سوئز و پاناما را زیر سوال خواهد برد . آقای اردوغان که با ساخت 2600 کیلومتر قطار فوق سریع السیر تا سال 2016 به گفته خودش قول داده بود به بسیاری از اهداف رهبر فقیدشان آتاترک در سال 2023 و صدسالگی جمهوریت برسد و راه آتاترک را ادامه دهد ------حتی اخیرا ترکیه با تولید ترنهای مترو و تراموای جزء چند کشور در این عرصه شد سال قبل هم ترکیه تراموای صد در صد داخلی خود را تولید کرده بود(آتاترک راه پیشرفت ترکیه را در خطوط ریلی و هوایی قوی و توریزم دانسه بود(نطق بورسا) حتی در اوایل جمهوریت ترکیه موفق به تولید هواپیمای صد در صد ترکیه ای شده بود) ------با ساخت این پروژه رویای امپراطور بزرگ توران سلطان آلپ آرسلان و سلطان سلیم را نیز که حتی صدها سال پیش دست به ساخت کانال سوئز زده بود اما بدلیل جنگها موفق نشده بود را تحقق حواهد بخشید . ضمنا اگر اتفاق خاصی نیفتد تمام مراحل ساخت و انتگراسیون به دست شرکتهای خصوصی ترکیه ای خواهد بود.البته این پروژه از سوی مرخوم اجویت به اسم مگاپروژه استانبول در سال 1994 طراحی شده بود . یعنی تو ترکیه کسی براحتی رای نمیاره و باید کار کنه!

مشابه این پروژه ها در استانبول وجود دارد که فاصله کوتاه منطقه شاخ طلایی را به تنگه بسفر متصل می کرد و جزیره مانهاتتان را ایجاد می کند اما بدلیل مرکز شهر بودن و وجود مناطق مسکونی هزینه ای بیش از 25 تریلیون دارد از طرف دیگر به نظر من سبب رهابیلیتاسیون مناطق قدیمی شهر و کاهش ترافیک نمی شود و به هیچ وجه از هیچ نظر قابل مقایسه با این پروژه قطعی شده نیست و حتی بسیاری قبل از بیان پروژه احتمال می دادند پروژه چیلغین که مخفی نگه داشته می شد پروژه مانهاتتان باشد.

طول مدت ساخت :

متاسفانه برخی خبرگزاریها در ایران طول مدت ساخت رو 2 سال ذکر کرده اند (ایرنا و...) که نشون میده چقدر ناشی و بی علاقه به کارشون هستند. کار اتود این پروژه که میتونه سبب تغییرات جزئی در اندازه طول و مکان آن هم بشه دو سال طول میکشد و کار ساخت آن 8 سال چون نیاز به میلیارها تن خاک برداری ، نزدیک حداقل 2 پل معلق + دو مسیر پل ریلی و پلهای زیاد دیگر در مسیرهای آزادراه  و بزرگراه از روی کانال و نیز مارینا و...نیز دارد.

  پروژه حمل و نقلی و انرژی و اهمیت بین المللی کانال اسطنبول – صرفه جویی حداقل 2 تریلیون برای کشتیهای باری


البته شکل اطراف تونل در قسمتهای مختلف مسیر متفاوت می شود به هر حال صحبت از 50 کیلومتر است

روزانه بطور متوسط 160 کشتی غول پیکر باری از تنگه بسفر در حال عبور است و این تنگه از نظر استراتژی حمل و نقلی اهمیت فوق العاده برای منطقه اروپا و آسیا دارد و معاهده های مختلف مثل مونترو و لوزان ترکیه تا سال 2023 ادامه دارد  ، اما بدلیل ترافیک در تنگه بسفر کشتیهای باری در ورودی کارادنیز لنگر انداخته (دمیر آتماق) و در کارادنیز صبر می کردند که سالانه برای آنها مالیاتی حدود 2 تریلیون داشت و از طرف دیگر علاوه بر اینکه عبور کشتیهای بزرگ نفتی و باری سبب آسیب به آب و هوای مرکز شهر استانبول و آلودگی هوا (هاوا کیرلیلیغی) می شد سبب محدودیت ورزشهای آبی و توریزم در تنگه بسفر می شود(البته با این وجود آلودگی هوا در استانبول 28 است یعنی خیلی پاکیزه است اما استانبولیها به این راضی نیستند)

اما با ساخت این کانال علاوه بر اینکه آثار باستانی اسطنبول از آسیب در امان می ماند و توریزم جان بیشتری می گیرد بلکه بدلیل نبود وقفه در کانال جدید اسطنبول  تعداد کشتیهای باری  در این کانال زیاد شده و درآمد بیشتری نصیب اسطنبول می شود و با ماریناها (ترمینال دریایی)  و پلهای معلق و پارکها و مراکز فینانسی که ساخته می شود مرکز جاذبه جدیدی برای استانبول ایجاد می شود. از طرف دیگر استانبول از نظر حمل و نقل دریایی خیلی پیشرفته است و با وجود این کانال از طریق دریایی به بیشتر شهرستانهای استانبول دسترسی است و علاوه بر هزینه های ارزان سبب حفظ طبیعت نیز خواهد شد نمی خوام از جنگ صحبت کنم اما از نظر نظامی هم فواید بیشماری داره!


پروژه های مسکونی و مراکز سمینار و فوآر و تاسیسات ورزشی



شهر جدید در اطراف کانال استانبول در سیلیوری 


آتاشهیر

در مرکز استانبول برخی مناطق ریسک زلزله دارد و بناها خیلی قدیمی هستند و افزایش روز افزون جمعیت در استانبول را داریم . با وجود پروژه های بزرگ  در این مناطق و ایجاد میدانهای بزرگ شهری نمی توان این مناطق را کاملا رهابیلیته کرد بنابراین به منظور کاهش بار مرکز استانبول در سالهای آینده  با سیاستهای پیشگیرانه پروژه پل معلق سوم استانبول که پروژه 6 تریلیونی است ساختش شروع شده است و سبب خالی شدن مرکز استانبول از ده ها هزار کامیون و تریلی باری بین المللی خواهد شد.

دومین حمله ساخت مرکز فینانس آتاشهیر در قسمت آسیایی در شهرستان آتاشهیر (شهر آتاترک) بود شهری که به همراه کارتال از شهرهای غیر اشباع و تازه و به سرعت پیشرفت کننده استانبول در بخش آنادولو هستند تا بار اقتصادی استانبول را در مناطق مسلک و خصوصا لونت که بدلیل ساختمانهای خیلی قدیمی اطراف قابل گسترش زیادی در حال حاضر نیستند و در مکانهای خالی هم برج سازیها شروع شده را کم کند و به بانکهای اروپایی و کشورهای اسلامی امکان سرمایه گذاری در راستای رشد استانبول و ترکیه را بدهد که هنوز کاملا شروع نشده کویت بانکهای خود را در عمراینه نزدیک آتاشهیر افتتاح کرد و رزیدانسها و برجها و هتلهای زیادی دست ساخت یا رو به اتمام است. (هم اکنون 23 پروژه برج بزرگ در استانبول تحت ساخت است)

پروژه سوم ساخت چند شهر جدید بزرگ در استانبول بود که در قسمت اروپایی در باشاق شهیر ، باحجه شهیر ، کوچوک چکمجه ، بئیلیک دوزو و ... تحت ساخت است. برای نمونه فقط آپارتمانهای اروپا(1و2و3..) در یکی از این شهرهای جدید  که دست ساخت است مالیاتی بیشتر از برج خلیفه دوبی بزرگترین برج حاضر جهان دارد یا پروژه آپارتمانی کایاباشی و بسفروس سیتی یا بیزیم ائولر یا...

اما با پروژه کانال اسطنبول در انتگره با شهرهای جدید مناطق نوساخت ، مراکز فوآر و کنگره بزرگ ، تاسیسات توریستی ، تاسیسات ورزشی ، مارینا ها  و دانشگاههای نوساخت بیشتری ایجاد می شود بخصوص که مکان فرودگاه سوم بزرگ اسطنبول هم نزدیک این منطقه است و مناطق ریسک دار استانبول به طور کلی محو می شود و جاهای خود را به طبیعت ، مناطق تازه ساخت و توریستی و علمی میدهد. از طرف دیگر استانبول که ذاتا برای سرمایه گذاران شهر جاذبی است جاذب تر می شود و آینده ای درخشان پیدا می کند و صاحب چندین مرکز فینانس جهانی و مناطق مهم می شود هم بازه سرمایه گذاری افزایش می یابد.  و پروژه مارمارای (عمیق ترین تیوب زیردریایی جهان) و اتوبان زیردریایی دوطبقه اسطنبول و پروژه هایی مثل گالاپورت جای خود را دارند.





مسیر اتوبان دوطبقه زیردریایی اسطنبول - استانبول قدیم یا کنستانتینوپل امروزه یکی از 39 شهرستان استانبول است یعنی قسمت چپ این شکل که به شکل شبهجزیره است



از طرف دیگر استانبول در بیشتر شهرستانها اشباع شده است ، بسیاری از سالنهای المپیک و استادیوم ها برای میزبانی المپیک خارج استانبول ساخته می شود، سه فرودگاه استانبول با ترافیک هوایی 45 میلیون و نزدیک 40 دانشگاه اسطنبول با +450 هزار دانشجو و... جواب گو نیست ، بسیاری از شرکتهای بزرگ دنبال جا برای سرمایه گذاری و ایجاد شرکت در اسطنبول هستند نمونه بارز آن شرکتهای دوبی، قطری و اروپایی  برای ایجاد هتل در اسطنبول است اما برای جذب این سرمایه ها دولت در مورد حمل و نقل شدیدا تلاش می کند و طی امسال سال نزدیک 40 کیلومتر مترو افتتاح خواهد شد و هدف 500 کیلومتر مترو تا سال 2023 است و امسالمتروبوس 80 کیلومتری تا بئیلیک دوزو گسترش می یابد هم اکنون 50 کیلومتر منورای (هاوارای) در بخش آسیایی در پایان مرحله اتود است ، سال قبل 29 هتل بزرگ در اسطنبول ساخته شد اما این نیاز سالانه همچنان ادامه دارد و نیاز به مناطق شهری بزرگ حس می شد.

یعنی میخوام بگم این پروژه در راستای تکمیل پروژه های دیگر بوده و واقعا مبتکرانه بوده و چند سال بعد یک منطقه بزرگ با فرودگاه 60 میلیونی ، با یک دیسنیلند بزرگ ، با خطوط قطار فوق سریع السیر ، تراموای و مترو و مناطق مسکونی و تجاری لوکس ، مراکز فوآر و تاسیسات توریستی و مکانهای ورزشی در انتظار استانبول خواهد بود و از طرف دیگر آب و هوای استانبول قدیم که البته الآن هم آلوده شمرده نمیشه پاکیزه تر هم خواهد بود و اطراف شبه جزیره تاریخی استانبول برای همیشه  نفس راحت خواهد کشید.

جمعیت استانبول در سالهای اخیر به شدت در حال افزایش است و با توجه به رشد اقتصادی آن - که با احتساب ازمیت گوجاائلی در سال 2010 صادرات آن با 73 تریلیون دلار بیش از نصف صادرات کل ایران (103 تریلیون) بود -این افزایش جمعیت ادامه خواهد داشت. جمعیت ثایت شهر استانبول با توجه به آدرس منازل 14 میلیون و جمعیت در روز استانبول به 23 میلیون می رسد و سالانه جمعیتی حدود 320 هزارنفر اضافه می شود ، یعنی جمعیت ثابت استانبول در سال 2023 به 21 میلیون و جمعیت در روز به 30 میلیون خواهد رسید و برای مدیریت این جمعیت و جوابگویی نیازها به شهرهای جدید که کاملا مهندسی باشند نیاز است.

ساخت جزیره مصنوعی (یاپای آدا ) در دریای مرمره اسطنبول

میلیاردها تن خاک چی میشه؟

از کندن کانال اسطنبول میلیاردها تن خاک حاصل خواهد شد که از آن در ساخت یک مارینای خیلی بزرگ و نیز در ساخت فرودگاه بین المللی غیرنظامی سوم اسطنیول با ظرفیت 60 میلیون مسافر که هنوز نام گذاری نشده استفاده خواهد شد. وبقیه برای ساخت جزیره بزرگ مصنوعی در دریای مرمره و نیز پرکردن معادنی که استفاده شده است


فینانسمان پروژه کانال استانبول

آقای شیمشک در فروم اقتصادی دنیای عرب – ترکیه در مورد فینانسمان این پروژه گفت : فینانس این پروژه باری روی استانبول و دولت ندارد ما ثزوتی به اسم ترکیه و ثروت انسان داریم ، خبرنگاران از نظر مالی به پروژه نگاه می کنند ما از نظر پتانسیل

این پروژه می تواند غرور دولت هر کشوری باشد و هر کشوری هم نمی تواند چنین پروژه ای را و چنین مالیاتی را ریسک کند اما کارشناسان شبکه اقتصادی بلومبرگ استانبول و شبکه اقتصادی سی.ان.بی.سی .ای استانبول گفتند استانبول شهری نیست که از 15-20 میلیارد هزینه روی یک پروژه ناتوان باشد و بسیاری از پروژه های انتگراسیون مثل اتوبان شمال اسطنبول و... نیز ذاتا قبلا فینانسه گشته اند بازگشت مالی این پروژه خیلی زود خواهد بود و فقط با پولی که از کشتیهای باری و نفت کش گرفته می شود میتواند جبران شود و باری روی خزینه دولت نخواهد داشت.

روزانه حداقل 160 کشتی بزرگ یعنی سالانه نزدیک 60 هزار کشتی بزرگ نفتی و باری از این کانال عبور می کند که سود آن فوق العاده است و به امنیت ترکیه نیز کمک می کند.

در پایان جلسه فروم اقتصادی دنیای عرب با ترکیه نیز نماینده عربستان از رشد 9.8 درصدی اسطنبول سخن گفته رضایت خود را از سرمایه گذاری در ترکیه و خصوصا در استانبول بیان کرد و گفت من مطمئن هستم با سیاست هایی که ترکیه پیش گرفته می تواند جزء 10 کشور برتر اقتصادی جهان در سال 2023 باشد. در بخشی از سخنان دیگر با اشاره به جایگاه ترکیه در کشورهای عربی بیان داشت ما به ترکیه به عنوان لیدر منطقه نگاه می کنیم و رشد آن را رشد منطقه می دانیم و مطمئن هستیم تا سال 2023 ترکیه هر سال رشد بیشتر از 7 درصد خواهد داشت.

این مگاپروژه کاندید بزرگترین پروژه انشاآتی (ساخت و ساز)  جهان است

آقای قوجااغلو رییس آی.ان .تی .ای .اس (تورکیه اینشاآت ساناییجیلری ایش وئرن سئندیکاسی ) با اشاره به مالیاتها گفت  این مگاپروژه کاندید بزرگترین پروژه انشاآتی (ساخت و ساز)  جهان است ، آقای قوجااغلو به آژانس خبرگذاری آنادولو گفت واقعا پروژه دیوانه واری (چیلغین/دئلیجه) است . این پروژه با تکنولوژی و کار مهندسی کاربردی آن و با سودی که درپی خواهد داشت غبطه جهان را میتواند در پی داشته باشد و حرص و آرزوی احتساب ساخت آن شرکتهای بزرگ جهان را به اسطنبول خواهد کشید اما به نظر من هیچ نیازی به شرکتهای خارجی نیست شرکتهای بزرگ ترکیه ای در شهرهای بزرگ جهان پروژه های بزرگ مترو و سدسازی و راه سازی را می گیرند ، این پروژه باید کاملا با سرمایه ترک ؛ کار مهندسی ترک و پروژه ترکیه ای باشد.

اقای قوجااغلو ادامه داد این پروژه کنسپتی را درپی دارد که میتواند چشم جهان را به اینجا بدوزد و سمبل یک کشور یزرگ بودن است. آقای گوجااغلو گفت پروژه ما در کشور عراق با 11.6 میلیار دلار 6. پروژه بزرگ جهان است و بزرگترین پروژه جهان با 320 میلیلر دلار اوس فضایی آمریکاست. اما کانال استانبول بزرگترین پروژه انشاآتی جهان خواهد بود. آقای قوجااغلو ادامه داد هزینه جزیره پالمیه دوبی 12.5 میلیار دلار بود اما پروژه کانال استانبول یک پروژه انتگره بوده و هزینه ای بالغ بر 50 میلیار دلار دارد خیلی بزرگتر از اینهاست.

پروژه امنیتی و محیطی

شاید در نگاه اول بپرسید کجاش پروژه محیطی و امنیتی است. اما در سال 1979 یک کشتی نفتی آسیب دید و 96000 تن نفت داخل تنگه ریخت و خسارات زیادی زد در این کانال امکان اعمال تدبیرهای امنیتی بشتری را می دهد از طرف دیگر با توزیع مناسب جمعیت در طول زمان فضاهای سبز بیشتری و جنگلهای بیشتری ایجاد می شود اگر تصاویر استانبول قدیم رو ببینید تماما پوشیده از جنگلهای انبوه است مثل شمال استانبول کنونی و آب و هوای اسطنبول ایجاد چنین جنگلهایی را مساعد ساخته است ، از طرف دیگر ریسک خسارات زلزله بدلیل بناهای قدیمی تا حد صفر کاهش می یابد چون با پروژه هایی مثل کانال اسطنبول ، خطوط مترو ، تراموا و اتوبانهای جدید ، شهرهای جدید که حتی انرژی خود را تولید می کنند ، فرودگاه سوم ، تاسیسات توریستی و ورزشی به تمام معنا یک مرکز جاذبه ایجاد می شود و امکان کاهش جمعیت مرکز استانبول و هدایت جمعیت به این مناطق را خواهیم داشت.

آب کانال استانبول ساکن نخواهد بود.

با توجه به طراحی مهندسی آب این کانال به هیچ وجه ساکن نخواهد بود و همیشه در جریان خواهد بود.

شهرهای جدید استانبول

توضیحات شهرها رو بضورت مجزا در پست دیگر دو هفته آینده...

فقط بگم در معماری این شهرها مهندسان معماری از دانشگاههای استانبول ، آمریکا ، کره جنوبی ، غنا ، فرانسه و...شرکت دارند حتی اسم این معماران رو دارم و خواهم نوشت . شهرها انرژی خودشون رو خودشون تولید خواهند کرد حتی سیتم جمع آوری آب باران ، پانل خورشیدی ، توربین باد (تاسیسات بیودیزل) و...خواهند داشت . دارای پارکهای گسترده ، سیستم مترو و اتوبان به مرکز شهر و فرودگاه و...


چکیده:

نام پروژه : استانبول کانال

طول پروژه : 50 کیلومتر

گشادی : 150 متر

عمق : 25 متر

هزینه : هزینه تونل حداقل +15 میلیارد تومن و با انتگراسیون 58 میلیارد تومن

استملاک زمین: بیشتر زمینهای خزانه داری و کمی زمین های متعلق به مردم

تغییر جغرافیای استانبول: به یک جزیره و 2 شبه جزیره

هدف کانال و انتگراسیون : کاهش ترافیک تنگه بسفر ، کاهش ریسک آسیب به آثار باستانی ، ایجاد جاذبه مرکزی در غرب استانبول اروپا ، تبدیل تنگه بسفر به محل ورزشهای آبی ، ایجاد مناطق مسکونی تجاری دانشگاهی و... در اروپای غربی استانبول و...

وضعیت راهها : تمام اتصالات اتوبان و قطار فوق سریع السیر ، مترو ، آزادراه و...بدون قطع تا اروپا ادامه خواهد داشت

تغییرات محیطی : مطالعات دقیق چند ساله انجام گرفته سبب کمترین آسیب پروژه به جنگلهای استانبول می شود.

مدت ساخت پروژه : 8 سال

آغاز : اتود و ساخت : 2011.4

خاک حاصل از پروژه : استفاده در ساخت یک مارینای خیلی بزرگ و 2 مارینای کوچک نیز در فرودگاه بین المللی غیرنظامی سوم استانبول




منبع :   / http://istanbulmetropolitan.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.