تور استانبول

تور استانبول | رزرو تورهای استانبول , تور خوب استانبول , برترین تورهای استانبول , رزرو بلیط استانبول , برترین تورهای استانبول , رزرو بلیط استانبول

تور استانبول

تور استانبول | رزرو تورهای استانبول , تور خوب استانبول , برترین تورهای استانبول , رزرو بلیط استانبول , برترین تورهای استانبول , رزرو بلیط استانبول

کاخ دولما باغچه استانبول

کاخ دولما باغچه استانبول:



این کاخ ۶۰۰ متری در ساحل اروپایی تنگه بسفر قرار گرفته است. قسمت بیرونی این کاخ توسط سلطان عبدالمجید اول در اواسط قرن ۱۹ میلادی ساخته شد.وجود سالن بزرگ در این کاخ با ۵۶ ستون داخل آن و چلچراغ شکیل و ۵/۴ تنی آن با ۷۵۰ لامپ موجود در آن چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. در زمان‌های گذشته جهت خوشایند ساکنین این کاخ پرندگان مختلف از اقساط نقاط جهان گردآوری و نگهداری می‌شده است.تمامی ساعت‌های کاخ بر روی ۹:۰۵ متوقف هستند، ساعتی که موسس جمهوری ترکیه، آتاتورک، در این کاخ در تاریخ ۱۰ نوامبر ۱۹۳۸ دیده از جهان فروبست. نکته: راهنمایان کاخ گروه‌های بازدیدکنندگان و و مسافران تور استانبول  را را به کاخ راهنمایی می‌کنند. این تور‌ها در ساعات پر بازدید هر ۵ دقیقه یک بار و در ساعات معمولی‌تر هر ۲۵ دقیقه یکبار است. تور کامل حدود ۲ ساعت طول می‌کشد.





استانبول نگین شرق و غرب ۱۷

استانبول نگین شرق و غرب ۱۷

محله بشیکتاش

استانبول نگین شرق و غرب ۱۷

در خلال فتح استانبول، ناوگان دریایی ترک، به فرماندهی بالتا اوغلو سلیمان بیگ، در مقابل بشیکتاش که در آن دوران یک روستای کوچک رومی بود، لنگر انداخته بود. بشیکتاش در دوران بسیار قدیم، kune Petro به معنی گهواره سنگی نامیده می شد. اولیا چلبی، یکی از سیاحان معروفمان، در سیاحتنامه خود، از کلیسایی قدیمی در این شهر و یک قایق سنگی که از قدس آورده شده و به روایتی حضرت عیسی در دوران کودکی در آن حمام کرده بود، سخن می گوید. این قایق سنگی بعدها در کلیسا قرار داده شده و beşiktaşı نام گرفت. به عقیده وی، برخی محققین، نیز بر این عقیده اند که خضر خیرالدین پاشا، جهت بستن کشتی هایش در این ساحل، پنج تیر چوبی برپا کرده و بدین دلیل، این محل beştaş نامیده شده و به مرور زمان این کلمه تغییر یافته و به صورت بشیکتاش درآمده است.

نام بشیکتاش در خلال فتح استانبول، diplokionion به معنی دو ستون بود. yorgir kodinos اهل بیزانس در خصوص این ستون ها چنین می گوید:

احتشام و غنای استانبول، خصوصا معابد و ساختمان های بزرگی که در امتداد ساحل دریای مرمره در بخش آسیایی قرار گرفته اند، توجه مردمانی که در dinyeper و Volga می زیستند را به خود جلب می کرد. این انسانها، زمانی که برای فروش ماهی می آمدند، به یغما کردن این منطقه علاقه زیادی داشتند. به همین دلیل، مردم استانبول، همیشه از آنها شاکی بودند. بزرگترین چپاول این منطقه در سال ۹۱٤ صورت گرفت. روسها با ۱۱ قایق به این منطقه آمدند. با سرکرده خود به نام jayner وارد تنگه شده، بناهای واقع در دو سوی ساحل را به آتش کشیده و همه چیز را به یغما بردند. در خلال این یغما، ناوگان دریایی بیزانس مشغول متوقف کردن حملات متوجه به سواحل بخش آناتولی بود. در کارگاه کشتی سازیkozmidion واقع در خلیج استانبول، یعنی تقریبا در اطراف محله ایوب امروزی، ۱٥ کشتی جنگی که کادیرگا نامیده می شوند، وجود داشت. Teifanis ، مشاور اول امپراطور بیزانس، توسط این کشتی ها، اکثر قایق های روسی را که در دریای سیاه لنگر انداخته بودند، با توپ های رومی به آتش کشید. به دنبال همین پیروزی، بیزانسیون، به عنوان یادبود، در Kabataş دو ستون برپا کردند.

پس از فتح استانبول، سلطان محمد فاتح؛ پروژه اسکان در بشیکتاش را آغاز کرد. یک مسجد متعلق به علی آقا، مسئول تامین نان دربار در دوران سلطان محمد فاتح و یک تربه متعلق به مسئول تامین نمک دربار، از آثار همین دوران می باشند. بشیکتاش در دوران سلطان سلیمان قانونی، توسعه بیشتری یافت. در این دوران، karaabalı محمد بابا، از بکتاشی ها، قسمتی از دریا در سمت راست قصبه، یعنی خلیجی که امروزه کاخ دلما باغچه در آن قرار دارد و در دوران بیزانسیون pentecontarion نامیده می شد، را پر کرده بود. این باغچه که به مرور زمان، درختان میوه و سرو در آن پرورش داده شد، با نام باغچه karaabalı شهرت یافت. به مرور زمان این باغچه با نام karaabalı زبانزد مردم شد. در همان دوران در بشیکتاش، یک اسکله که در نقطه انتهایی باغچه karaabalı قرار داشت، اسکله عرب نامیده شد. در این منطقه، مصطفی افندی که در قرن شانزدهم می زیسته است، مسجدی بنا کرده بود. بشیکتاش که بر اساس یک نقشه طرح ریزی شده در دوران سلطان سلیمان قانونی، مجددا تاسیس گردید، در دوران سلطان سلیم دوم، اهمیت بیشتری کسب کرد.

میدان اسکله امروزی، که مرتبط کننده روملی و آناتولی و نقطه آغازین گذرگاه کاروان شتر بود، میدان شتر نامیده می شد. بعدها این میدان، در عبور و مرور سربازان از بخش روملی به آناتولی و برعکس بکار می رفت. بخش دیگری از آناتولی که در دوران قانونی، تبدیل به محل اسکان گشت، منطقه یحیی افندی امروزی بود. یحیی افندی، برادر شیری سلطان سلیمان قانونی، که در شهر ترابزون به دنیا آمده بود ،در این شهر سکنی گزید. سلطان سلیمان قانونی، یحیی افندی را بارها به شهر دعوت کرده ولی افندی دعوت وی را قبول نکرده بود. پس از این نیز، پادشاه، این منطقه را به یحیی افندی هدیه کرده و معمار خود را به بشیکتاش فرستاد و با دستور وی، یک ساختمان چوبی یک طبقه با چندین اتاق تاسیس شد. بعدها نیز یحیی افندی در اینجا یک مسجد، یک چشمه آب و یک کشتزار که تا ساحل امتداد داشت، تاسیس کرد. مریدان یحیی افندی نیز در بشیکتاش سکنی گزیدند. بدین ترتیب، جمعیت بشیکتاش به یکباره افزایش یافت.

محله بشیکتاش در قرن هفدهم شروع به گسترش یافتن تا محله عباس آقای امروزی کرد. ساحل بین اسکله عرب و رود بشیکتاش، مزین به کاخ های زیبای متعلق به پادشاهان مختلف بود. در اوایل قرن هفدهم، در محله kılıç ali بین اسکله عرب و رود بشیکتاش، یوسف سینان پاشا çığalazade ، در جای مسجد aşariye – ی امروزی، یک مسجد بنا کرد. یک مسجد دیگر نیز در اوایل همین قرن، از سوی کاپیتان ابراهیم آقا، و در جای مسجد واقع در کوچه پل سینان پاشا، در akaretler امروزی ساخته شد. ساخت و ساز در بشیکتاش در این دوران با سرعت به پیش می رفت. در سال ۱٦٦٤ ، نوه ذکریا افندی، یکی از شیخ الاسلام های معروف آن دوران، و پسر لطف الله افندی که با لقب ویشنه، یعنی آلبالو شهرت داشت، مسجد vişnezade را تاسیس کرد. بعدها نیز در اطراف این مسجد، محله ویشنه بوجود آمد. محله عباس آقای امروزی نیز یکی از محلات بشیکتاش است که در نیمه دوم قرن هفدهم توسعه یافته است. دلیل نامیدن محله عباس آقا به این نام، ساخت مسجدی از سوی عباس آقا، رئیس خواجه سرایان حرمسرای سلطان محمد چهارم در این محل می باشد.

ظاهر محله بشیکتاش در قرن بیستم تغییر بسیاری کرد. در سال ۱۹۳۹ به جای قبرستان عباس آقا، یک پارک درست شد. در همان روزها، اطراف مقبره بارباروس نیز بازسازی گردید. به دستور حکومت، مغازه های زیادی از سوی شهرداری در این منطقه تاسیس شد. در این میان، سبیل تاریخی متعلق به سال ۱۷٥۹ که خیریه ebukurf ahmet ağa رئیس خواجه سرایان حرمسرای سلطان عثمان سوم بود و در جنب دیوار این مقبره قرار داشت و نیز شیر آب مهرشاه والده در سال ۱۷٥۹ تخریب شد. مزار حسن پاشا، یکی از نگهبانان بشیکتاش، برچیده شده و به محوطه مزار یحیی افندی منتقل شد. سبیل بزم عالم والده سلطان که در جنب دیوار ساختمان آجودان ها در مقابل برج ساعت در محله yıldız واقع بود؛ به نقطه تلاقی جاده های Maltepe و rami در توپکاپی منتقل شد. علاوه بر همه این تغییر و تحولات و تخریب ها در محله بشیکتاش، یک کارخانه هواپیما و یا طیاره سازی نیز وجود داشت، که امروزه به دست فراموشی سپرده شده است.


منبع : http://www.trtpersian.com/fa/newsDetail.aspx?HaberKodu=776b9c03-eba8-4434-a087-c438a979f85
d

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول


سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول 


 سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول از 2 تا 10 نوامبر ( 11 تا 19 آبان) میزبان دوستداران کتاب در استانبول می باشد. چین مهمان ویژه این دوره است و برای حضور موثر در آن، تدارک گسترده‌ای دیده است.

این نمایشگاه که با شعار «تاریخ: آینده در گذشته» برگزار می‌شود، با حضور 560 ناشر داخلی و خارجی و 300 برنامه فرهنگی، برگزار می‌شود. 200 ناشر از 40 کشور جهان از جمله شرکت کنندگان در این رویداد فرهنگی هستند.

موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران و شهر کتاب نیز بعنوان نمایندگان کشورمان با همکاری وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب استانبول حضور دارند.

نمایشگاه کتاب استانبول که چون سال‌های پیش در مرکز دایمی نمایشگاه تویاپ استانبول ترتیب داده شده است، با توجه به انتخاب شعار امسال، پروفسور تانر تیمور تاریخدان برجسته ترک را به عنوان نویسنده افتخاری این دوره همراه خود دارد و نشست ها و جلسات متعددی در زمینه اهمیت آثار و پژوهش‌های این چهره دانشگاهی، ترتیب داده است.

امسال کشور چین به عنوان کشور میهمان در این نمایشگاه شرکت دارد و به همین دلیل با حضوری پررنگ و با بیش از 100 ناشر، در این رویداد فرهنگی حاضر شده است. این کشور به عنوان میهمان افتخاری در روزهای 2 تا 5 نوامبر در سالن بین المللی نمایشگاه، حضوری ویژه خواهد داشت. نمایشگاه امسال برای اولین بار به نشر دیجیتال و کتاب‌های الکترونیک عنایتی خاص داشته و سالنی را مختص دستاوردهای الکترونیک قرار داده است.

سال پیش در سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول که از 17 تا 25 نوامبر با شعار «کودکی من در کشورم : ادبیات کودک و نوجوان» در مرکز کنگره‌ و نمایشگاه «تویاپ» برپا شد، گولتن داییوغلونویسنده‌ ترک به عنوان میهمان افتخاری نمایشگاه حضور داشت.

هلند نیز عنوان کشور میهمان افتخاری در نمایشگاه استانبول سال پیش را در اختیار داشت و برپایی نشست‌ها و جلساتی حول محور ادبیات کودک و نوجوان نقطه عطف این نمایشگاه را تشکیل داده  بود.



 

منبع:  http://istanbul.icro.ir/

مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد (مسجد آبی)

مسجد سلطان احمد

 

مسجد آبی در منطقه سلطان احمد قرار گرفته است . این مسجد اکثر روزها از ساعت 9 صبح تا 5 عصر برای بازدید مسافران تور استانبول  باز می باشد . ورودی آن رایگان می باشد ، ولی در روزهای جمعه در ساعات نماز  ، ورود ممنوع است.شخص سلطان احمد دوست داشت مسجدی به دستور او ساخته شود که با مسجد ایاصوفیا قابل رقابت باشد و با نظر همه او توانسته در این کار موفق شود. مسجد سلطان احمد از جاذبه های گردشگری مهم مورد اقبال مسافران  تور استانبول است . به خاطر داشته باشید برای بازدید از این مسجد و مکانهای مذهبی دیگر باید لباس پوشیده به تن داشته باشید و خانمها روسری سرشان داشته باشند که از رسومات این محل می باشد . اگر فراموش کردید میتوانید از مسجد به امانت بگیرید. این مسجد از شاهکارهای معماری اسلامی می باشد . شاید بتوان گفت مهمترین مسجد استانبول باشد والبته استانبول شهر هزار مسجد نیز نامیده می شود که فقط در شهر قسطنطنیه ده ها مسجد زیبا وجود دارد که در داخل مساجد از طراحی و معماری بی نظیری استفاده شده است .

بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول که به زبان ترکی "کاپالی چارشی" بمعنی بازار مسقف نامیده می شود در 1 مایلی غرب سلطان احمد واقع شده است و یکی از مراکز بزرگ خرید سرپوشیده در دنیا میباشد. اجناسی که در این بازار بفروش میرسد شامل فرش و قالی و پوشاک تا صنایع  دستی و هنری میباشد. دارای رستوران ها و کافه ها و مساجد بسیار زیادی میباشد.

 

 بازار بزرگ استانبول


منبع : تور استانبول